Globale selskaber

På denne side kan du læse nærmere om vores udvalgte porteføljeselskaber ved at trykke på logoerne.
 

 

adidas

For adidas er intet umuligt. Det er næsten svært at finde en, der ikke kender de tre sorte ikoniske striber på sportsskoen, der blev udviklet af tyske Adi Dassler i 1924. Lige siden har adidas gået, eller rettere løbet, sin sejrsgang over hele verden. adidas er en virksomhed, der med stor succes og en betydelig skala udnytter to globale tendenser: Stadig flere forbrugere, der har råd og lyst til at købe kendte varemærker (...) Læs mere...

AIA Group

Det her er fortællingen om et konglomerat, der kom ud af kontrol under finanskrisen, hvor et af de sunde forretningsben, netop AIA, blev udskilt i en selvstændig børsnotering. Det er vi glade for, eftersom værdien af selskabet er intet mindre end firedoblet siden dengang. I takt med velstands-forøgelsen i både Kina og Sydøstasien, vokser selskabet sine aktiviteter i et højt tempo, ikke mindst understøttet af det kinesiske (...) Læs mere...

American Express

Et betalingskort fra American Express er ikke blot et kort. Kortene fra American Express er luksuriøse og i visse tilfælde sagnomspundne. Det er et signal til omverdenen, butikker og butiksgæster om gode betalingsevner og et højt forbrug. Vi er fortsat glade medejere af selskabet. Forbruget på de mere end 112 millioner udestående kort har længe været en profitabel forretning, og vi ser ingen tegn på, at dette skulle ændre (...) Læs mere...

Anheuser-Busch Inbev

Verdens største brygger – selskabet sælger hver tredje øl på verdensplan og står samtidig for halvdelen af industriens samlede overskud – er for os billedet på en stabil og forudsigelig markedsleder. Den energiske og meget erfarne ledelse er samtidig fuldt ud bevidst om, hvor fremtidens vækst skal hentes, så markedspositionerne i udviklingslandene er gunstige og giver tro på lønsom vækst og endnu stærkere markedsandele (...) Læs mere...

Automatic Data Processing

I over 70 år har Automatic Data Processing hjulpet virksomheder med lønbetalinger, og som markedsleder i denne voksende industri er potentialet fortsat stort. Velintegrerede lønsystemer hos kunderne giver en stabilitet vi værdsætter som medejere, og selskabet har øget udbyttet årligt i snart 50 år.

I dag hvor vi lever i en digital verden med en mobiltelefon i lommen, der har mere regnekraft end en Cray-supercomp (...) Læs mere...

AutoZone

AutoZone fortsætter med at levere stærk vækst i indtjeningen per aktie mens afkastet på den investerede kapital holdes på et industriledende niveau. På trods af alle historierne om elbilernes indtog i USA er vi ikke bekymrede og vurderer,at AutoZone er en unik virksomhed med en stærk kultur og konkurrenceevne.

Bilindustrien lever som helhed ikke op til vores strenge krav og definitioner på kvalitetsselskaber. (...) Læs mere...

Boozt

Boozt er Nordens største online detailforretning med fokus på ”higher-end” modevarer. Dette er et marked i strukturel vækst, og hvor vi forventer, at Boozt kan fortsætte med at tage markedsandele med en stærkt stigende profitabilitet. Mens coronavirus gav medvind, var det med en stærk indsats fra ledelsen, at Boozt kapitaliserede muligheden og styrkede fundamentet for langsigtet økonomisk værdiskabelse.

Lede (...) Læs mere...

Coca-Cola Company

Læskedrikproducenten fra Atlanta i USA er definitionen på en global markedsleder, og vi har altid haft et godt øje til de fordele, der følger med at være markedsleder. Således er det også tilfældet for Coca-Cola, der med en ny ledelse er i gang med at realisere sit fulde potentiale, hvor investeringsbehovet reduceres, pengestrømmene får den nødvendige opmærksomhed, og så er tidligere tiders ulønsomme slagsmål med (...) Læs mere...

Diageo

Har du tilbragt en festlig aften i byen med indtagelse af alkohol, er du formentlig stødt på et produkt fra vores spiritusgigant, Diageo. Den globale markedsleder har en imponerende tilstedeværelse verden over. Vi hæfter os både ved alle de logistiske fordele dette giver, samt den kapitalstyrke og erfaring, som danner grundlaget for at bygge nye markeder op med loyale kunder. Det hele er dog ikke vækst og nye muligheder. (...) Læs mere...

Expeditors International

Vi har altid været begejstrede for speditionsforretninger, og Expeditors er blandt de bedste – sågar uden et eneste kvartal med driftsunderskud siden stiftelsen.  Forretningsmodellen, stabiliteten og forudsigeligheden taler til vores hjerter, og i tillæg hertil finder vi et incitamentsprogram med nogle mekanismer og krav, som findes ganske få steder. Direktøren ejer blandt andet aktier i selskabet, der aldrig har haft et (...) Læs mere...

Galaxy Entertainment Group

Kun fem procent af de kinesere, der vurderes at være i målgruppen, har besøgt den tidligere portugisiske koloni Macau, hvor Galaxy driver sin forretning. Det er en af mange grunde til, at vi langsigtet ser et stærkt potentiale i hotel- og kasinooperatøren. Selvom Macau i 2020, som følge af coronapandemien, oplevede det største omsætningsfald nogensinde, ændrer det ikke på, at vi er medejere af den kasinooperatør på (...) Læs mere...

InterContinental Hotels Group

IHG har i 2020 været gennem en form for skrap stresstest grundet coronapandemien. Selskabet har i vores øjne klaret pandemiens udfordringer på imponerende vis, og vi kan få øje på en række ting, der bevidner, at forretningsmodellen er yderst robust. Internationale kreditvurderingsbureauer har ligeledes nikket anerkendende til IHG ved at fastholde deres kreditmæssige vurderinger, mens konkurrenterne er blevet nedjusteret. (...) Læs mere...

Kering

Den tidligere tømmerhandel fra Bretagne er i dag en noget anden virksomhed, hvor den stråler i toppen af det globale marked for mode- og lædervarer samt ure og smykker. Et øget strategisk fokus har medført markant forbedret indtjening, hvilket vi værdsætter som medejere. Vi noterer desuden med tilfredshed de markante investeringer i digitalisering samt rekrutteringen af nye kreative direktører, så gruppen også fremover vil (...) Læs mere...

Christian Dior / LVMH

Luksusgruppen LVMH – med varemærker som Christian Dior, Louis Vuitton og Möet i porteføljen – oplevede et fald i omsætningen i 2020 som følge af coronapandemien. Alligevel var gruppen velindtjenende, og selskabets unikke markedsposition og ledelse gør, at vi er meget fortrøstningsfulde omkring fremtiden. Blandt flere faktorer noterer vi os, at de kinesiske forbrugere er i fuld gang med at demonstrere, at de er vilde med (...) Læs mere...

Mastercard

Den stærke underliggende tendens, at flere og flere mennesker verden over betaler for deres varer og tjenesteydelser med et betalingskort er blot en af flere årsager til, at vi fortsætter med at være tilfredse og forventningsfulde medejere af Mastercard. At selskabet derudover er en del af det de-facto duopol, der dominerer markedet og har en visionær ledelse, der konstant udforsker nye indtjeningsmuligheder, gør os kun mere (...) Læs mere...

Moody’s

Det amerikanske selskab har en så stærk markedsposition, at det er mere eller mindre umuligt for nye spillere at trænge ind. Tilmed befinder Moody’s sig i et marked, hvor der er mange muligheder for at finde nye vækstlommer, og dette potentiale har den kompetente ledelse et godt øje til. Samtidig er indtjeningsniveauerne intet mindre end tårnhøje.

Gæld er for de fleste en uundgåelig del af hverdagen – om (...) Læs mere...

Novo Nordisk

Mens Novo Nordisk er bygget på en historie om insulin, så er fremtiden at finde inden for andre produkter. Kerneområdet i diabetesbehandling er det samme, men fedme forventes at være en betydelig kilde til vækst. Vi ser en accelererende vækstrejse for markedslederen, hvor en stærk kultur og langsigtede visioner skal skabe betydelige aktionærværdier. Novo Nordisk er et fokuseret sundhedsselskab lige efter vores hoved.< (...) Læs mere...

Otis Worldwide

Mens elevatorer dagligt bevæger sig op og ned, bevæger veldrevne elevatorforretninger sig næsten kun op ad. Med størstedelen af indtjeningen fra en guldrandet serviceforretning har Otis de kvaliteter, vi leder efter i form af høje afkast på den investerede kapital og en position som markedsleder i en velkonsolideret industri. Vi er blevet tilfredse medejere og er glade for, at United Technologies i foråret 2020 ønskede at (...) Læs mere...

Sampo Group

Som langsigtede medejere af skadesforsikringsselskaber i Norden, har vi længe kendt til og beundret Sampo, der er markedsleder på tværs af de nordiske lande og med en rentabilitet i verdensklasse. Med en øget fokusering i strategien bliver meget ændret i Sampo, men meget forbliver også det samme, og det bør resultere i betydelig økonomisk værdiskabelse for medejerne.

Forsikringsselskaber udgør en fundamental (...) Læs mere...

Sands China

Vi ser med stor optimisme frem mod de kommende år på Macau, hvor vi er taknemmelige for at være medejere af to hotel- og kasinooperatører. En af dem er Sands China, der oplevede en markant nedgang i omsætningen som følge af coronapandemien. Trods et hårdt 2020 fortsætter et utal af nye projekter med at skyde op på øen i form af nye værelser, bedre infrastruktur og ikke mindst en udvikling af forretningsmodellen, hvor (...) Læs mere...

S&P Global

S&P Global fortsætter, trods mange års flotte resultater, med at finde nye vækstlommer at lægge på den i forvejen skyhøje indtjening, og det bedste ved det hele: Intet tyder på, at den flotte udvikling ikke kan fortsætte.

Det er sjældent, at alle forretningsdivisionerne i et selskab fungerer som en industristandard, men dette gør sig næsten gældende for S&P Global, som omsætter for over syv (...) Læs mere...

St. James’s Place

St. James’s Place, der lever af uafhængig finansiel rådgivning, er en undervurderet perle på den engelske børs. Selskabet har en forretningsmodel og kultur, der igennem årtier har genereret flotte økonomiske resultater – og vi er af den overbevisning, at vækstrejsen vil fortsætte mange år endnu. Hele fundamentet hos St. James’s Place er et stærkt interessefællesskab med kunderne. Findes der noget mere robust og (...) Læs mere...

Tryg

Når en forsikringsforretning drives godt, kan det føre til særdeles gode resultater. Hos Tryg tages der strategiske skridt for at bevare og optimere værdiskabelsen i Danmark, ligesom overtagelsen af britiske RSAs aktiviteter i Norge og Sverige vil gøre Tryg til et af Nordens to største forsikringsselskaber med et øget fokus på det rentable og stabilt voksende marked for privatforsikringer. Normalt er forsikring forholdsvis (...) Læs mere...

United International Enterprises

Et erhvervseventyr udspiller sig i Malaysia, og ikke alle ved, at der bag knap 50.000 hektars palmeolieplantager gemmer sig et delvist dansk ejerskab og ledelse. I det hele taget flyver UIE under radaren, men vi kan godt få øje på de store værdier i selskabet. Selskabet er i vores optik undervurderet, blandt andet takket være en såkaldt holding-rabat, som vi ikke synes, der er belæg for. Dog er vi kritiske over for, at (...) Læs mere...

Visa

Selvom Visa er en global gigant med en position som betydelig markedsleder, så kan de sagtens vokse på et niveau, som mange selskaber må skele misundeligt til. Den underliggende vækst på Visas hjemmebane på markedet for elektroniske og digitale betalinger er kun de allerfærreste industrier og selskaber forundt. Industrien kan samtidig mønstre nogle indtrængningsbarrierer, der nærmer sig kategorien ”umulig” at forcere for (...) Læs mere...