logo
søgeikon

Boozt

Boozt er godt på vej til at etablere ”Det Nordiske Stormagasin”. Mere end 2,5 millioner tilfredse kunder, leverandøraftaler med over 1.600 attraktive brands og en årlig omsætningsvækst på 27 procent de seneste 5 år viser, at både kunder og leverandører køber ind på visionen. Boozt har altid fokuseret på profitabel vækst, og selskabet fortsatte med at erobre betydelige markedsandele i et 2022 præget af historisk lav forbrugertillid. Profitabiliteten er førende i industrien og som langsigtede aktionærer er vi begejstrede over at være med på den langsigtede værdiskabende rejse.

Forestil dig et stormagasin, hvor alt er tilpasset dig. Du præsenteres for dine favoritbrands i de rigtige farver og størrelser og endda til attraktive priser. Du kan købe alt fra tøj, sportstøj, legetøj, sko og tilbehør til skønhedsprodukter og husholdningsartikler på ét sted. Dertil kan du shoppe uanset, hvor du er, hvad klokken er og uden at tænke på transport og parkering. Varerne leveres til dig, og fortryder du dine køb, er det nemt at returnere dem. Næste gang du kommer på besøg, har stormagasinet tilpasset deres service endnu bedre til lige netop dig for at gøre lige netop din kundeoplevelse så god som overhovedet muligt. Det er “Det Nordiske Stormagasin” og den vision, som vores online detailforretning, Boozt, drives efter.

Boozt blev grundlagt i 2007 og er dermed vores yngste selskab. Oprindeligt bestod produktsortimentet udelukkende af designertøj til kvinder og mænd, men i 2017 føjede Boozt kategorierne Kids, Sport og Beauty til sortimentet. I 2020 begyndte selskabet også at sælge boligartikler i kategorien Home, og i dag omfatter det samlede produktsortiment mere end 1.600 forskellige brands, hvoraf 3 af 5 er nordiske, hvilket giver Boozt en stærk, tydelig og differentieret profil. I løbet af de seneste 5 år har Boozt i gennemsnit øget sit salg med 27 procent om året med stigende indtjeningsevne. Profitabel vækst har altid været en strategisk hjørnesten for Boozt.

Boozt sælger sine produkter via to online platforme: Boozt.com, der sælger sæsonens varer på tværs af kategorier og tilbyder gratis levering og returnering på ordrer over 499 svenske kroner (499 danske kroner, 699 norske kroner og 59 euro), og Booztlet.com, Nordens førende online outlet-forretning, der åbnede i 2015 og tilbyder kampagnevarer og usolgte sæsonvarer til endnu skarpere priser. Hos Booztlet.com betaler kunderne for forsendelse og returnering, hvilket gør outlet-kunderne profitable fra dag ét.

I 2022 omsatte Boozt for 6,7 milliarder svenske kroner, og for hver 100 svenske kroner i omsætning udgjorde Boozt.com i overkanten af 80 svenske kroner mens Booztlet.com leverede de resterende knap 20 svenske kroner. På trods af at 2022 var et ganske udfordrende år med historisk lav forbrugertillid blandt de nordiske forbrugere og historisk høj inflation, leverede Boozt en solid omsætningsvækst på 16 procent langt foran alle konkurrenter. Omsætningsvæksten blev drevet af en vækst på 14 procent i Boozt.com og en solid vækst på 29 procent i Booztlet.com. Boozts største markeder er Danmark og Sverige, som tilsammen tegner sig for næsten 70 ud af 100 svenske kroners omsætning. Tilsammen står Norge og Finland for omkring 20 kroner af omsætningen. Den resterende omsætning stammer fra de baltiske lande, Centraleuropa og senest Island, som Boozt åbnede i 2021 og som er vokset hurtigt og med en solid profitabilitet.

I 2022 handlede Boozts mere end 2,5 millioner kunder 7,3 millioner gange. Hurtig levering er et vigtigt konkurrenceparameter, og 9 af 10 ordrer blev leveret inden for 1 til 2 dage—langt bedre end standarden i Norden og markant bedre end nogen konkurrent. Selskabets store mængder og hurtige leveringstider kræver et yderst effektivt logistiksetup og Boozt har ét centralt, topmoderne og fuldautomatisk robotlager i Ängelholm, Sverige. Her plukker 1.200 robotter varerne til hver ordre fra 3 kuber med mere end 1.200.000 kasser placeret i det 78.000 kvadratmeter store lager—et areal svarende til 11 fodboldbaner.

Stærkt positioneret i den hurtigst voksende del af markedet

Det nordiske marked for mode, sport, legetøj, sko, tilbehør, skønhed og bolig-
artikler vokser strukturelt med omkring 3 til 5 procent om året, og altså hurtigere end den generelle økonomi. Markedet havde en værdi på omkring 400 milliarder svenske kroner i 2022. Heraf udgjorde onlinesalget omkring 110 milliarder svenske kroner eller 25 til 30 procent. De traditionelle fysiske butikker udgjorde resten, svarende til 290 milliarder svenske kroner. Ud over de mange fysiske butikker konkurrerer Boozt med andre online detailforretninger som Zalando, ASOS, AboutYou, Boohoo og Nelly. Boozt er markedsleder på det nordiske marked med en anslået online markedsandel på over seks procent, og vi forventer at denne markedsandel vil fortsætte med at stige.

Boozt konkurrerer ikke direkte med Amazon, og vi forventer heller ikke, at det vil blive tilfældet i fremtiden. Amazon fokuserer ikke på modetøj i Norden, og med Boozts fokus på nordiske brands er overlappet mellem de to begrænset både hvad angår kategorier og varer. Desuden sælger Boozt mærkevarer, som producenterne bruger betydelige ressourcer på at positionere kommercielt, og producenterne vil ikke risikere at ødelægge deres brands ved at sælge dem sammen med Amazons billigere dagligvarer som toiletpapir og tandpasta.

I løbet af de sidste 20 år har detailhandel på nettet gået sin sejrsgang, drevet af bekvemmelighed, lavere priser og større udvalg. Efterhånden som mere og mere salg flyttes online, anslås den strukturelle årlige vækst i denne del af markedet at være over 10 procent.

I tidligere år, hvor den generelle efterspørgsel har boomet, har det været vanskeligt at skelne online-konkurrenterne fra hinanden baseret på deres omsætningsvækst. Mens Boozt er vokset stærkere end industrien som helhed, har alle konkurrenterne leveret en betydelig tocifret omsætningsvækst i perioder. Når man ser på profitabiliteten, bliver forskellene dog tydelige. Mens mange af Boozts konkurrenter har kørt med driftstab eller i bedste fald leveret resultater nær nul, har Boozt haft et solidt overskud fra driften.

Da forbrugertilliden styrtdykkede, og markedsvæksten forsvandt i 2022, blev forskellene i resultater tydelige: Boozt fortsatte med at levere tocifret omsætningsvækst, mens konkurrenternes omsætningsvækst forduftede, og Boozt forblev betryggende profitabel og pengestrømspositiv, mens nogle af de mere aggressive konkurrenter oplevede store og accelererende driftstab og brændte penge af i et alarmerende tempo.

Vi tilskriver Boozts driftsmæssige og finansielle overlegenhed selskabets unikke strategiske positionering og meget effektive drifts. Kampen om langsigtet succes handler om at tilbyde det rigtige udvalg af produkter til de rigtige kundesegmenter med korte leveringstider og en nem og fleksibel proces for returnering. Alt dette skal desuden gøres omkostningseffektivt og i stor skala for at opretholde indtjeningsevnen med strategisk fleksibilitet til at prissætte produkt-erne konkurrencedygtigt og samtidig kunne investere i fremtiden.

For at få det rigtige udvalg af brands, skal man være en så attraktiv partner for leverandørerne som muligt. Fra sin markedsledende position giver Boozt leverandørerne eksponering til 2,5 millioner aktive nordiske kunder, hvilket er flere, end nogen anden platform kan tilbyde. Med udgangspunkt i data kan Boozt hjælpe leverandørerne til den mest effektive penetrering af det nordiske marked, og skulle leverandørerne ligge inde med for mange varer fra en kollektion, så kan Booztlet.com hjælpe med at nedbringe overskudslageret. Vi vurderer, at Boozts samlede tilbud til leverandører ikke fås bedre på det nordiske marked, hvilket understøttes af de mere end 1.600 attraktive brands, der sælger gennem Boozt på tværs af de forskellige kategorier. Skala giver yderligere skala, og Boozt er allerede markedsleder.

Boozts strategi om at tilbyde high-end varer i flere produktkategorier til kunder med solid købekraft betyder, at den gennemsnitlige ordre hos Boozt indeholder flere og dyrere produkter end hos konkurrenterne, og at Boozt oplever færre bekostelige returneringer. Efterhånden som kundegrupper modnes, øges krydssalget mellem kategorierne. Mens en enkelt-kategori-kunde inden for dametøj bruger omkring 1.000 svenske kroner om året hos Boozt, bruger en kunde, der handler i alle kategorier, i gennemsnit 20.000 svenske kroner om året. Denne mulighed for 20 gange mersalg til eksisterende kunder har Boozts konkurrenter ikke, da de er aktive inden for færre kategorier og/eller har komplekse fragtmodeller via tredjeparter, der forringer krydssalgsoplevelsen betydeligt. Derfor giver Boozts
strategi om at være et online stormagasin en betydelig konkurrencemæssig fordel med hensyn til vækst i omsætning og profitabilitet. I de sidste 3 måneder af 2022 var Boozts gennemsnitlige ordreværdi på 971 svenske kroner, hvilket er en stigning på 16 procent i forhold til året før, hvor den var knap 840 kroner og cirka 90 procent højere end konkurrenternes gennemsnitlige ordreværdi. En forskel der er voksende.

Logistik i form af ordrehåndtering og fragt er også vigtige konkurrenceparametre, da hurtige leveringstider og lette returprocesser har stor betydning for kundeoplevelsen. Takket være et fuldt konsolideret og fuldt automatiseret robotlager centralt placeret i Norden kan Boozt levere ordrer inden for 1 til 2 dage til mere end 9 ud af 10 af sine nordiske kunder. Det er enestående hurtigt og en geografisk rækkevidde i Norden, der er tre gange større end den største konkurrent, Zalando. Mere end 3,5 millioner indbyggere i Sydsverige og Syddanmark kan endda få deres varer samme dag, som de bestilles, og Boozts særdeles effektive logistik-setup er én af selskabets væsentligste konkurrencemæssige fordele. Processen for returnering af varer er ligeledes gnidningsfri, hvilket er med til at styrke kundeoplevelsen og dermed konkurrencepositionen. Boozts konkurrencedygtige kundeoplevelse bekræftes igen og igen af den imponerende og vedvarende høje kundetilfredshedsscore samt den industriledende omsætningsvækst og profitabilitet.

Baseret på sin overlegne strategiske positionering og fremragende driftsmæssige eksekvering har Boozt nået en størrelse, der gør det muligt at købe betydelige mængder af eftertragtede varer i høj kvalitet til attraktive priser. Takket være markedets højeste gennemsnitlige ordreværdi og den effektive ordrehåndtering og fragt kan de attraktive mærkevarer sælges til konkurrencedygtige priser uden at gå på kompromis med profitabiliteten. Med et overskud per ordre før administrationsomkostninger og investeringer i markedsføring der næsten er 60 procent højere end konkurrenternes gennemsnit, har Boozt fortsat plads til at investere mere end konkurrenterne i at tiltrække nye kunder for at tage yderligere markedsandele. Det gør Boozt og leverer stadig industriens bedste ordreøkonomi og samlede profitabilitet. Det tager knap 18 måneder før en ny Boozt-kunde har skabt indtjening svarende til de markedsføringsinvesteringer, Boozt har foretaget for at vinde kunden. Til sammenligning tager det omkring 36 måneder for tyske Zalando at få dækket sine markedsføringsinvesteringer per ny kunde i Norden.

I et vanskeligt 2022 viste Boozts nordiske online stormagasinstrategi sig særdeles modstandsdygtig, mens konkurrenter med et mere snævert kategorifokus, lavere gennemsnitlige ordreværdier, mindre effektiv pakning og distribution og ringere ordreøkonomi led både driftsmæssigt og økonomisk. Et øget fokus på at skabe indtjening på tværs af industrien kan føre til et mere gunstigt konkurrencemiljø med mindre fokus på pris i konkurrencen om markedsandele. Hvis det sker, vil Boozt drage fordel af det, og hvis ikke, vil Boozt blot fortsætte med at tage profitable markedsandele. Samlet set vurderer vi, at Boozt er godt positioneret til at vinde yderligere profitable markedsandele i årene der kommer.

Gunstigt positioneret til en fortsat lang og potent vækstrejse

I 2022 steg Boozts samlede antal ordrer med 3 procent til 7,3 millioner drevet af en stigning på 12 procent på Booztlet.com og én procent på Boozt.com. Den årlige gennemsnitlige ordreværdi steg med 17 procent på Booztlet.com til 825 svenske kroner og med 9 procent til 890 svenske kroner på Boozt.com. Drevet af øget krydssalg og flere varer per ordre stiger den gennemsnitlige ordreværdi stadig, og i fjerde kvartal af 2022 nåede den rekordhøjder for både Boozt.com og Booztlet.com på henholdsvis 971 og 861 svenske kroner. Samlet set voksede omsætningen med 16 procent i et meget vanskeligt 2022, og de seneste 5 år har den gennemsnitlige årlige vækstrate været 27 procent, hvoraf omkring 80 procent er kommet fra vækst i antallet af ordrer og resten fra stigende ordreværdier.

Disse høje vækstrater er imponerende og ligger markant over den samlede markedsvækst. I det ret fragmenterede marked er vækstmulighederne fortsat store for vores markedsleder, og vækstmotorerne er ikke svære at få øje på.

Geografisk er øget penetration i Danmark og Sverige fortsat en væsentlig bidragsyder til selskabets vækst takket være Boozts solide position i begge lande. Især Norge, men også Finland og Baltikum, har gode muligheder for at levere vækstbidrag over koncernens gennemsnit fra deres lavere udgangspunkter. Under ledelse af medstifter Mads Neble vokser Booztlet.com markant hurtigere end Boozt.com, og den ambitiøse målsætning er, at Booztlet.com skal vokse sig lige så stor som Boozt.com inden for få år.

De nyere produktkategorier Kids, Sport, Beauty og Home har ligeledes betydelige muligheder for accelererende vækst i takt med at de når deres naturlige andele af salget på Boozt-platformene. Desuden vil den igangværende rejse for at få flere kunder til at handle på tværs af flere kategorier være en væsentlig vækstdriver for Boozt i de kommende år. Vi ser også et betydeligt potentiale i data- og marketingforretningen, Boozt Media Partnership. Boozt Media Partnership tager et gebyr for at positionere og markedsføre leverandørernes produkter og har fundet en troværdig og effektiv model til at udnytte Boozts hurtigt voksende dataaktiver. Mere om dette nedenfor.

Samlet set er Boozt gunstigt positioneret til en lang vækstrejse. Hvis online-penetrationen i Boozts markeder øges fra de nuværende 25 til 30 procent til 45 til 50 procent over de næste 5 år, og Boozt fortsætter med at vokse hurtigere end sine konkurrenter på niveau med tidligere år, vil selskabets gennemsnitlige årlige omsætningsvækst frem til 2027 være på omkring 20 til 25 procent. Selv om vækst i denne størrelsesorden ligger noget over den vækst, som Boozt rapporterede i 2022, var der sidste år tale om udfordrende omstændigheder. Efterhånden som forbrugertilliden vender tilbage til normalen, tror vi, at sådanne vækstrater igen vil komme inden for rækkevidde.

Et teknologiselskab med masser af værdifulde og unikke data

Selv om Boozt er et online stormagasin, er det også et teknologiselskab, der overvåger og digitalt styrer alle dele af sine aktiviteter. Indkøb, lageraktiviteter, salg, pakning, levering og returnering genererer data, der giver unik og værdifuld indsigt i forbrugsmønstre, tendenser, priser og efterspørgsel. Mængden af data vokser i takt med Boozts hastige vækst og fra sin allerede markedsledende position, vil Boozt de kommende år udbygge sin føring, som den mest indsigtsfulde detailforretning i de nordiske markeder – en indsigt vi vurderer særdeles værdifuld for både fremtidig omsætningsvækst og profitabilitet.

Som en del af den daglige drift planlægges og eksekveres kampagner baseret på data og med udgangspunkt i den aktuelle lagersituation, så de rigtige varer sælges til de rigtige priser med den ønskede fortjeneste. Data bruges også til at aktivere og fastholde de enkelte kunder og til løbende at forbedre brugeroplevelsen på Boozt.com og Booztlet.com. Næste sæsons salg og salgssammensætning forudsiges med udgangspunkt i data, så varesortimentet og lagerbeholdningerne kan optimeres. Ved at følge kundernes adfærd og forbrugsmønstre over tid skabes en detaljeret indsigt i den forventede fremtidige indtjening per kunde. Denne indsigt gør Boozt i stand til at vurdere livstidsværdien af en kunde og tilrettelægge markedsføringsbudgettet mod erhvervelse af nye kunder.

Data giver således ledelsen unikke muligheder for at styre driften med høj indsigt i, hvad der skaber økonomisk værdi på både kort og lang sigt. I løbet af 2022 fortsatte Boozt den succesfulde eksekvering af sin ”Fair Use”-politik, der blokerer brugere, der misbruger Boozts driftsmodel med usædvanligt mange ordrer, der returneres, for mange krav om erstatning for manglende varer og lignende misbrug. På baggrund af sin dataindsigt har Boozt identificeret 40.000 af den slags kunder i 2022 og sparet 1,2 millioner forsendelser svarende til næsten 50 millioner svenske kroner i leveringsomkostninger. Som langsigtede aktionærer finder vi Boozts brug af data med henblik på at optimere forretningen særdeles betryggende og bekræftende for vores syn på Boozt som en langsigtet vinder i industrien.

I tillæg til Boozts egen driftsoptimering udgør Boozts hastigt voksende database også et værdifuldt aktiv i samarbejdet med selskabets leverandører. Uanset om det er globalt etablerede brands (som adidas, Tommy Hilfiger eller Calvin Klein), der leverer til Boozt eller mindre brands med vækstambitioner (såsom Les Deux), kan Boozt levere data, der kan hjælpe deres brandpartnere med at målrette deres markedsføring mod de forbrugersegmenter, hvor potentialet for salg er størst. Desuden kan indsigten i nordiske forbrugsmønstre være med til at danne grundlag for fremtidige lanceringer, både hvad angår design og pris. I takt med at Boozts markedsandel vokser, vil værdien af et nordisk samarbejde med Boozt dermed løbende øges for leverandørerne. Boozt sælger denne indsigt til sine leverandører under navnet Boozt Media Partnership.

Derudover har Boozt introduceret BooztPay sammen med en bankpartner. BooztPay er en køb-nu, betal-senere-service, som nogle kunder foretrækker at bruge. Ved at give sin bankpartner adgang til trafikken tjener Boozt ekstra gebyrindtægter oven i produktsalget uden yderligere omkostninger, mens det naturligvis er partneren, der tager den fulde kreditrisiko på kunden. 

Boozts ambitioner om at skabe indtjening på den voksende kundetrafik og de voksende dataaktiver er drevet af medstifter og kommerciel direktør Peter G. Jørgensen. Boozt rapporterer sin omsætning fra BooztPay og Boozt Media Partnership under ”Andre indtægter”, og disse voksede med mere end 50 procent i 2022 og nåede op på næsten 250 millioner svenske kroner. Da færre end 20 medarbejdere arbejder på disse initiativer, er indtjeningsevnen tårnhøj, og vi anslår, at Boozt tjener mere end 80 svenske kroner i driftsoverskud for hver 100 svenske kroner i ”Andre indtægter”. På sigt anser vi Boozts trafik og data for at være blandt de mest værdifulde aktiver i selskabet.

Indtjeningsvæksten overhaler omsætningsvæksten

Mens banen er kridtet op til en længere periode med betydelig årlig omsætningsvækst, så vurderer vi, at væksten i indtjeningen vil blive endnu højere. For hver 100 svenske kroner i 2022-salg betalte Boozt 60 svenske kroner til sine leverandører for varerne, 11 svenske kroner for pakning og forsendelse, 10 svenske kroner for administrative opgaver i hovedkvarteret og 11 svenske kroner for erhvervelse af nye kunder og anden markedsføring. Dette efterlod 7 svenske kroner i driftsresultat før afskrivninger og 4 svenske kroner efter afskrivninger. I det mindre udfordrende år 2021 var driftsresultatet 5 svenske kroner efter afskrivninger. Efterhånden som selskabet skaleres og modnes, forventer vi, at andelen af omsætning, der går til alle disse omkostningsposter vil falde, og at en større andel af omsætningen derfor vil blive til indtjening.

I takt med at Boozt vokser, vil selskabets forhandlingsstyrke i forhold til leverandørerne stige, drevet af de voksende salgsmængder og Boozts voksende betydning for leverandørernes ambitioner om at penetrere det nordiske marked. Vi tror på, at det vil give Boozt mulighed for at forhandle endnu mere fordelagtige priser med sine leverandører.

Boozt har ansat Sven Thiessen fra Zalando som ansvarlig for lager og distribution, hvilket allerede har ført til store effektiviseringer i Ängelholm. Ud over effektivitetsforbedringer i driften vil forsendelsesomkostningerne udgøre en stadigt faldende andel af omsætningen, da den gennemsnitlige ordreværdi stiger. Desuden vil profitabiliteten stige takket være den ændrede omsætningssammensætning, da mere profitable salgskategorier forventes at vokse hurtigere. For eksempel har kategorierne Beauty og Home betydeligt lavere returrater end dametøj. Desuden betaler Booztlet.com’s kunder for forsendelse og returnering, hvilket øger Boozts samlede rentabilitet, da Booztlet.com vokser hurtigere. Endelig er omsætningsvæksten fra Boozt Media Partnership og Boozt Pay som nævnt ovenfor forbundet med meget få omkostninger.

I løbet af sommeren 2022 foretog Boozt en markant personalereduktion, hvor hver tiende administrative medarbejder blev opsagt. Hovedkontorets funktioner er angiveligt stadig velfungerende og leverer resultater af høj kvalitet. Da de fleste funktioner på hovedkontoret er meget skalerbare, forventer vi, at væksten i administrationsomkostningerne vil være betydeligt lavere end væksten i Boozts omsætning.

Endelig vil Boozts markedsføringsomkostninger falde i takt med, at Boozt modnes som selskab. På nuværende tidspunkt kan selskabets markedsføringsindsats ses som en investering, der afspejler dets store muligheder for at vinde yderligere markedsandele. Som nævnt ovenfor mener vi, at Boozt – takket være sin solide og databaserede indsigt – har stor indsigt i det økonomiske afkast, som selskabet kan forvente af sine marketinginvesteringer. Vi er overbeviste om, at ledelsen vil holde fast i sin strategiske hjørnesten om at ”vokse profitabelt” og vil reducere markedsføringsinvesteringerne proportionalt, efterhånden som den ser, at penetrationen af markedet og markedsandelen når et mætningspunkt.

Samlet set vurderer vi, at Boozts driftsoverskud bør kunne nå op på mindst 10 svenske kroner per 100 svenske kroner i omsætning inden for de næste 5 år. Med en gennemsnitlig vækst i omsætningen på mere end 20 procent i perioden vil det resultere i gennemsnitlig vækst i driftsoverskuddet på omkring 40 procent om året.

Voksende frie pengestrømme 

For at kunne facilitere den høje vækst har Boozt foretaget væsentlige anlægsinvesteringer de seneste 5 år og investeret omkring 220 millioner svenske kroner i udvikling og forbedring af sin IT-platform, herunder webportalerne Boozt.com og Booztlet.com, mens 740 millioner svenske kroner er investeret i udbygning af det automatiserede robotlager i Ängelholm. Disse investeringer svarer til henholdsvis en procent og fire procent af den samlede omsætning i perioden.

Det nuværende lager- og distributionscenter har kapacitet til en årlig omsætning på mere end 10 milliarder svenske kroner—et tal, som Boozt sandsynligvis vil nå i 2025 eller 2026. Derfor forventes investeringsniveauet kun at være på 175 millioner svenske kroner om året i 2023 og 2024 mod næsten 450 millioner svenske kroner i 2022. På længere sigt forventer vi, at det samlede gennemsnitlige niveau for anlægsinvesteringer vil ligge i niveauet to til tre procent af omsætningen om året.

I slutningen af 2022 nåede kapitalen bundet i Boozts varebeholdninger og udskudte betalinger til leverandører ekstraordinært lave niveauer som følge af det imponerende Black Friday og julesalg i 2022. I forbindelse med Black Friday og julesalget demonstrerede Boozt sin overlegne forretningsmodel og effektivitet i forbindelse med ordrehåndtering og distribution, og satte en solid streg under sin lavere lagerrisiko i forhold til konkurrenterne. Mens konkurrenterne nu kæmper for at nedbringe overfyldte lagre med varer, der nu er uden for sæson, startede Boozt 2023 med friske varer på lager. På sigt forventer vi, at den kapital, der er bundet i Boozts daglige drift, vil udgøre omkring to til tre procent af omsætningen. Desuden er det ikke utænkeligt, at Boozt vil bede leverandørerne om i højere grad at betale for lagerbeholdningen hos Boozt, så kapitalbindingen reduceres yderligere.

Selvom forretningen stadig er i en betydelig vækst- og investeringsfase, så er afkastet på den investerede kapital eksklusive goodwill allerede pænt på 16 procent i 2022. Med udsigten til reducerede kapitalbindinger og øget indtjeningsevne, når væksten på et tidspunkt begynder at aftage, forventer vi, at afkastet på den investerede kapital vil være betydeligt stigende over tid.

Den høje vækst og ujævne investeringstakt betyder, at de frie pengestrømme vil variere kraftigt de kommende år. For 2023 forventer vi normaliserede frie pengestrømme på omkring 350 millioner svenske kroner eller 4,5 procent af selskabets markedsværdi i begyndelsen af 2023.

Stærk og fokuseret ledelse, der er klar til at belønne aktionærerne

Ambitionerne er høje hos Boozt, og selskabets evne til at leve op til sine ambitioner og strategiske mål er imponerende. Administrerende direktør og medstifter Hermann Haraldsson har været i Boozt siden 2010, og han kommer med en marketingsbaggrund, herunder en periode som administrerende direktør for OMD Nordic, der er en af regionens største mediebureauer. Med sit høje energiniveau, sin skarpe forretningssans og sin utrættelige stræben efter at finde muligheder på det skandinaviske kernemarked er Herman Haraldsson en bemærkelsesværdig personlighed. Vi mener, at hans baggrund inden for marketing har været med til at holde fokus på datadrevne beslutninger med en konstant afvejning af omkostningerne ved at tiltrække nye kunder i forhold til den værdi, disse kunder vil bringe.

Finansdirektør, Sandra Gadd, har været hos Boozt siden 2016 og har siddet i sin nuværende rolle siden 2019. Sandra har styrket transparensen, detaljeringsgraden og robustheden i rapporteringen, så den konstante søgen efter optimeringsmuligheder i driften nu hviler på et endnu stærkere økonomisk fundament end tidligere.

Bestyrelsesformand Henrik Theilbjørn har været på posten siden 2009, og han bidrager med en stærk erfaring inden for mode og detailhandel herunder blandt andet som finans- og administrerende direktør for IC Companys. I bestyrelsen har han blandt andet følgeskab af Jón Björnsson, der ligeledes besidder en solid erfaring fra detailhandlen fra sin tid som succesfuld administrerende direktør for det førende danske stormagasin, Magasin du Nord.

Ved udgangen af 2022 var Boozts kontantbeholdning på 1,8 milliarder svenske kroner, svarende til mere end en femtedel af selskabets markedsværdi. I begyndelsen af 2023 annoncerede ledelsen planer om at returnere overskydende kapital til aktionærerne, og selv med en reserve til dækning af udsving i lagrene, mener vi, at Boozt kan returnere mere end 1 milliard svenske kroner eller hele 13 procent af sin markedsværdi i løbet af de kommende to år. Mens konkurrenterne brænder penge af og vil være på udkig efter måder at finansiere deres driftstab på, er Boozt i en unik position til at fortsætte sin praksis med at vinde profitable markedsandele og samtidig belønne sine ejere med overskudskapital. Vi bifalder ledelsens omhyggelige tilgang til kapitalallokering, ligesom vi bifalder den strategiske ekspertise og driftsmæssige overlegenhed.

Takket være en kompetent og sulten ledelse og en forretning, der løbende overgår ledelsens ambitiøse mål for vækst og langsigtet værdiskabelse, er Boozt i en god position til at realisere sin ambition om at være ”Det Nordiske Stormagasin”, og det er en rejse, som vi ser frem til at være med på som langsigtede medejere.

Opdateret i marts 2023




Øvrige Danske selskaber