logo
søgeikon

Boozt

Boozt er godt i gang med at skabe “Det Nordiske Stormagasin”. Mere end 2,5 millioner tilfredse kunder, leverandøraftaler med over 1.200 attraktive designerbrands og en omsætningsvækst på over 33 procent i 2021 viser, at både kunder og leverandører har købt ind på visionen. I løbet af 2021 opjusterede Boozt salgsforventningerne 4 gange, og som langsigtede aktionærer er vi begejstrede over at være med på den langsigtede værdiskabende rejse.

Forestil dig et stormagasin hvor alt er tilpasset dig. Du præsenteres for dine favoritmærker i de rigtige farver og størrelser til attraktive priser. Du kan ordne alle dine indkøb af tøj, sportstøj, legetøj, sko, accessories, skønhedspleje og boligudstyr på ét og samme sted, og der er altid åbent. Du kan handle, hvor du er og behøver ikke planlægge transport og parkering. Varerne leveres til din foretrukne adresse inden for én til to dage, og fortryder du dit køb, returneres varerne problemfrit. Næste gang du kommer på besøg, har stormagasinet tilpasset deres service endnu bedre til lige netop dig og dine præferencer for at gøre lige netop din kundeoplevelse så god som overhovedet muligt. Det er “Det Nordiske Stormagasin”, og det er den vision, vores svenske online detailforretning, Boozt, drives efter.

Boozt blev grundlagt i 2007, og det er dermed vores klart yngste selskab. Oprindeligt bestod varesortimentet udelukkende af designertøj til voksne kvinder og mænd, men i 2017 føjede Boozt kategorierne “Børn”, “Sport” og “Beauty” (kosmetik og skønhedspleje) til udbuddet. I 2020 begyndte Boozt desuden at sælge boligudstyr i kategorien “Home”. Frem til 2021 solgte Boozt udelukkende andre producenters varer, men efter opkøbene af tøjmærkerne “Rosemunde” og “Svea”, har Boozt nu også et mindre salg af egenproducerede mærkevarer. Varesortimentet består i alt af mere end 1.200 forskellige mærker, hvoraf over 60 procent er nordiske, hvilket giver Boozt en skarp og differentierende nordisk profil.

Salget drives gennem to online platforme. På Boozt.com sælges sæsonens moderne designervarer, når de bliver lanceret, med gratis levering og returnering ved ordrer over 499 svenske kroner (499 danske kroner, 699 norske kroner og 59 euro). I 2015 åbnede Booztlet.com, som er Nordens førende online outlet forretning. Her sælger Boozt kampagnevarer og egne usolgte sæsonvarer til skarpe priser, og kunderne betaler selv for fragt og eventuel returnering. Dermed er kunderne på Booztlet.com profitable fra dag ét.

I 2021 omsatte Boozt for 5,8 milliarder svenske kroner, hvoraf Boozt.com tegnede sig for 85 procent, mens Booztlet.com leverede de resterende 15 procent. Omsætningsvæksten på mere end 33 procent var drevet af 31 procents vækst i Boozt.com og hele 51 procents vækst i Booztlet.com. Boozt er nordens førende online stormagasin og markedsleder i sine kategorier. Selskabets største markeder er Danmark og Sverige, som tilsammen udgør cirka 70 procent af salget omtrent ligeligt fordelt. Norge og Finland udgør tilsammen omkring 20 procent af omsætningen, mens den resterende omsætning kommer fra de Baltiske lande og Europa.

Boozt online shopping

I 2021 handlede Boozts 2,5 millioner aktive kunder 5,9 millioner gange. Hurtig levering er et væsentligt konkurrenceparameter, og 90 procent af alle ordre bliver leveret indenfor 1 til 2 dage. De store volumener og den hurtige leveringstid kræver et særdeles effektivt logistik-setup, og alle ordrer bliver derfor pakket på ét centralt, topmoderne og fuldt automatiseret robotlager i Ängelholm i Sverige. Her plukker 700 robotter varerne til hver enkelt ordre fra en kube med over 700.000 kasser placeret i det 64.000 kvadratmeter store lager – et areal svarende til 10 fodboldbaner.

En teknologivirksomhed med spandevis af værdifulde og unikke data

Boozt er udover at være et online stormagasin også en teknologivirksomhed, hvor alle dele af driften følges og styres digitalt. Indkøb, lagring, salg, pakning, levering og returnering afføder data, der giver unik og værdifuld indsigt i forbrugsmønstre, trends, priser og efterspørgsel. Mængden af data vokser i takt med Boozts hastige vækst og fra sin allerede markedsledende position, vil Boozt de kommende år udbygge sin føring, som den mest indsigtsfulde detailforretning i de nordiske markeder – en indsigt vi vurderer særdeles værdifuld for både fremtidig omsætningsvækst og profitabilitet.

Som en del af den daglige drift planlægges og eksekveres kampagner baseret på data og med udgangspunkt i den aktuelle lagersituation, så de rigtige varer sælges til de rigtige priser med den ønskede profit. Data bruges også til at aktivere og fastholde de enkelte kunder og til løbende at forbedre brugeroplevelsen på Boozt.com og Booztlet.com. Næste sæsons salg og salgssammensætning forudsiges med udgangspunkt i data, så varesortimentet og lagerbeholdningerne kan optimeres. Ved at følge kundernes adfærd og forbrugsmønstre over tid skabes en detaljeret indsigt i det forventede fremtidige indtjeningsbidrag per kunde.

Denne indsigt gør Boozt i stand til at vurdere livstidsværdien af en kunde og tilrettelægge markedsføringsbudgettet mod erhvervelse af nye kunder. Data giver således ledelsen unikke muligheder for at styre driften med høj transparens og viden om, hvad der skaber økonomisk værdi på både kort og lang sigt. Som langsigtede aktionærer finder vi dette særdeles betryggende og bekræftende for vores syn på Boozt som en langsigtet vinder i industrien.

I tillæg til Boozts egen driftsoptimering udgør Boozts hastigt voksende database også et værdifuldt aktiv i samarbejdet med selskabets leverandører. Hvad enten det er globale etablerede brands som adidas, Tommy Hilfiger eller Calvin Klein, mindre brands med vækstambitioner som for eksempel Les Deux eller Boozts egne brands, Rosemunde og Svea, så kan Boozt med baggrund i data tilbyde målrettet markedsføring mod de forbrugersegmenter, hvor sandsynligheden for salg er størst. Desuden kan indsigten i nordiske forbrugsmønstre være med til at danne grundlag for fremtidige lanceringer – både hvad angår design og pris – og i takt med at Boozts markedsandel vokser, vil værdien af et nordisk samarbejde med Boozt løbende øges for leverandørerne.

Boozt er naturligvis opmærksom på denne kommercielle mulighed, og ambitionen om at profitere økonomisk på selskabets data i partnerskab med selskabets leverandører drives fremad af kommerciel direktør, Peter G. Jørgensen, under konceptet ”Boozt Media Partnership”. På sigt anser vi Boozts data som et af de potentielt mest værdifulde aktiver i selskabet, om end det på konservativ vis ikke fremgår af selskabets balance.

Kundefordele, leverandørfordele og profitabilitet er opskriften på succes

Boozt har en markedsledende position på det nordiske online marked for modetøj og livstilsprodukter. Over de seneste 20 år har detailhandel over nettet gået sin sejrsgang blandt forbrugerne drevet af bekvemmelighed, lavere priser og større udvalg. Det samlede nordiske marked for modetøj, sportsartikler, legetøj, sko, accessories, skønhedspleje og boligudstyr er på cirka 400 milliarder svenske kroner, hvoraf onlinesalget i 2021 udgjorde omkring 110 milliarder svenske kroner eller 25 til 30 procent. Det samlede nordiske marked vokser med 3 til 5 procent om året, og i takt med at mere og mere af salget rykker online, vurderes væksten i denne del af markedet til at ligge på omkring 10 til 15 procent om året.

De traditionelle fysiske butikker sidder stadig på langt størstedelen af markedet. I tillæg til de fysiske butikker konkurrerer Boozt også mod andre online detailforretninger som for eksempel Zalando og Asos. Boozt konkurrerer ikke direkte mod Amazon, og vi forventer heller ikke, at det bliver tilfældet i fremtiden. Det skyldes, at Boozt fører mærkevarer som producenterne bruger betydelige ressourcer på at positionere kommercielt, og derfor ikke vil risikere at udvande ved at sælge dem sammen med billigere dagligdagsforbrugsgoder, såsom toiletpapir og tandpasta.

I Boozts nicher er kampen om kunderne en kamp om at kunne levere det rigtige udvalg, på en nem og bekvem platform, til konkurrencedygtige priser, med kort leveringstid og med en let og smidig proces for returvarer.

For at få det rigtige udvalg af mærkevarer, skal man være en så attraktiv partner for leverandørerne som muligt. Fra sin markedsledende position giver Boozt leverandørerne eksponering til 2,5 millioner aktive nordiske kunder, hvilket er flere, end nogen anden platform kan tilbyde. Med udgangspunkt i data kan Boozt hjælpe leverandøren til den mest effektive penetrering af det nordiske marked, og skulle leverandøren ligge inde med for mange varer fra en kollektion, så kan Booztlet.com hjælpe med at nedbringe overskudslageret. Vi vurderer, at Boozts samlede tilbud til leverandørerne ikke fås bedre på det nordiske marked, hvilket understøttes af de 1.200 attraktive brands, der allerede sælger gennem Boozt samt af den løbende tilgang af ledende brands, senest LEGO i legetøjskategorien.

Salget finder sted på Boozt.com eller Booztlet.com, og selskabets hjemmesider udgør en meget betydningsfuld del af kundeoplevelsen. Boozt investerer da også betydelige summer i hele tiden at udvikle funktionalitet og tilgængelig for at gøre købsoplevelsen så nem og bekvem som muligt. Nylige forbedringstiltag inkluderer en størrelsesanbefalingsalgoritme baseret på kunstig intelligens, og over de sidste 5 år har Boozt investeret sammenlagt 220 millioner svenske kroner i udviklingen af sin konkurrencedygtige IT-platform.

Boozt er nået en størrelse, hvor selskabet kan købe attraktive varer i betydelige mængder til attraktive priser. Strategien om at tilbyde designervarer indenfor flere produktkategorier betyder, at den gennemsnitlige ordre hos Boozt indeholder flere og/eller dyrere varer, end hvad det er tilfældet hos konkurrenterne. I 2021 var Boozts gennemsnitlige ordreværdi på 817 svenske kroner, hvilket lå næsten 80 procent over den gennemsnitlige konkurrents. Omkostninger til fragt udgør derfor en væsentligt lavere procentdel af ordreværdien hos Boozt, hvilket sammen med selskabets lave indkøbspriser gør, at de attraktive mærkevarer kan sælges til konkurrencedygtige priser uden at gå på kompromis med indtjeningen.

Med et dækningsbidrag per ordre der næsten er 60 procent højere end den gennemsnitlige konkurrents, er der ovenikøbet plads til at investere mere end konkurrenterne i markedsføring og yderligere vækst. Det tager således mellem 12 og 18 måneder for Boozt at få tilbagebetaling på markedsføringsinvesteringerne i en ny kunde. Til sammenligning er tilbagebetalingstiden i Norden omkring 36 måneder for den tysk-baserede platform Zalando. Ordreøkonomien er således en helt central drivkraft bag Boozts stærke konkurrenceposition og profitabilitet.

Logistik i form af ordrehåndtering og fragt er ligeledes væsentlige konkurrenceparametre, idet leveringstider og returprocesser påvirker kundeoplevelsen betydeligt. Med sit fuldt automatiserede robotlager beliggende centralt i Norden, kan Boozt levere bestillinger indenfor 1 til 2 dage til over 90 procent af Nordens befolkning. Det er unikt og en rækkevidde, der er tre gange større end konkurrenten, Zalandos. Mere end 3,5 millioner indbyggere i Sydsverige og Syddanmark kan endda få deres varer samme dag, som de bestilles, og Boozts særdeles effektive logistik-setup er én af selskabets væsentligste konkurrencefordele. Processen for returnering af varer er ligeledes gnidningsfri, hvilket er med til at styrke kundeoplevelsen og dermed konkurrencepositionen. 

Samlet set, står Boozt særdeles stærkt i konkurrencen om fortsat at vinde markedsandele på det nordiske marked, hvilket løbende bekræftes af selskabets imponerende og vedvarende høje kundetilfredshedsscorer i egne såvel som tredjeparts undersøgelser.

Gunstigt positioneret til en fortsat lang og potent vækstrejseeder for rentabel vækst

I 2021 fik Boozt 460.000 nye kunder, og kundebasen voksede dermed med 23 procent til i alt 2,5 millioner aktive kunder. Det samlede antal ordrer voksede med 25 procent til 5,9 millioner, og den gennemsnitlige værdi per ordre voksede med 1 procent til 817 svenske kroner. Samlet set voksede omsætningen med mere end 33 procent drevet af flere kunder, flere ordrer per eksisterende kunde og voksende gennemsnitlig ordrestørrelse.

Over de seneste 5 år har de gennemsnitlige årlige vækstrater været stort set lig med dem, der blev realiseret i 2021 med 27 procents vækst i antal ordrer, 1 procents vækst i værdi per ordre og samlet 33 procents gennemsnitlig årlig salgsvækst.

De høje vækstrater er imponerende og væsentligt over den samlede markedsvækst på 3 til 5 procent om året og online-markedets vækst, som vurderes at ligge mellem 10 og 15 procent om året. Med en estimeret 2021 markedsandel på omkring 5 procent af online-markedet og under 2 procent af det samlede fragmenterede marked, er vækstmulighederne fortsat betragtelige for markedslederen, Boozt, og vækstmotorerne er ikke svære at få øje på.

Geografisk er Danmark og Sverige fortsat væsentlige bidragsydere til selskabets vækst grundet Boozts solide position i de to lande. Specielt Norge, men også Finland og Baltikum, har dog gode muligheder for at levere vækstbidrag over gruppens gennemsnit fra deres lavere udgangspunkter. Under ledelse af Mads Neble vokser Booztlet.com væsentligt hurtigere end Boozt.com, og den ambitiøse målsætning er, at Booztlet.com indenfor en årrække skal vokse sig lige så stor som Boozt.com. De nyere produktkategorier ”Sport”, ”Børn”, ”Beauty” og ”Home” har ligeledes betydelige muligheder for accelererende vækst i takt med at de når deres naturlige penetration og andel af salget på Boozt-platformene.

Med købene af Rosemunde og Svea udgør egne brands blot omkring 2 procent af omsætningen ved indgangen til 2022, men ambitionen er at vokse egne brands til mellem 5 til 10 procent af omsætningen over en årrække. Sidst men ikke mindst ser vi et betydeligt potentiale i data- og markedsføringsforretningen, Boozt Media Platform, som ved at tage sig betalt med en andel af den omsætning som leverandøren hjælpes med at skabe, har fundet en troværdig og potentielt kraftfuld model til kapitalisering af Boozts hastigt voksende dataaktiv.

Samlet set er Boozt gunstigt positioneret til en fortsat lang og potent vækstrejse. Hvis online-penetrationen i Boozts markeder øges fra de nuværende 25-30 procent til 45-50 procent over de næste 5 år, og Boozt fortsætter med at vokse dobbelt så hurtigt som markedet drevet af ovenstående vækstmotorer, så vil selskabets 10 procent online markedsandel i 2026 nås med en gennemsnitlig årlig omsætningsvækst på omkring 25-30 procent. Det er en årlig vækstrate, som ligger under den realiserede vækst i 2021 og den foregående femårs periode, og som vi mener ligger indenfor en ambitiøs, men realistisk, rækkevidde. 

Øget indtjening per omsætningskrone

Mens banen er kridtet op til en længere periode med betydelig årlig omsætningsvækst, så vurderer vi, at væksten i indtjeningen vil blive endnu højere.

Det skyldes blandt andet, at omkostninger til administration, afskrivninger og ordrehåndtering og distribution, som tilsammen udgør 25 procent af omsætningen, ikke vil vokse i samme tempo som omsætningen. Derudover arbejdes der målrettet med at nedbringe antallet af returnerede varer.

Fragtomkostningerne vil desuden udgøre en fortsat faldende del af omsætningen i takt med at den gennemsnitlige ordreværdi stiger som følge af kundernes stigende tilbøjelighed til at handle varer fra flere kategorier i samme ordre. 

Derudover vil profitabiliteten stige som følge af den ændrede omsætningssammensætning beskrevet ovenfor, hvor mere profitable omsætningskomponenter forventes at vokse hurtigere. Kategorierne ”Beauty” og ”Home” har for eksempel væsentligt lavere retur-rater end tøj til kvinder og dermed højere profitabilitet. Egne brands har en bruttoindtjening på 50 til 55 svenske kroner per 100 svenske kroners omsætning, hvilket ligger væsentligt over selskabets gennemsnitlige bruttoindtjeningen på omkring 40 svenske kroner per 100 svenske kroners omsætning. Booztlet betaler ikke for fragt og returvarer, hvilket gavner profitabiliteten, og omsætningen fra Boozt Media Partnership er overvejende baseret på datasalg med meget høj profitabilitet.

Baseret på ovenstående estimerer vi, at driftsindtjeningen i Boozt bør kunne nå et niveau på mindst 10 svenske kroner for hver 100 svenske omsætningskroner inden for de næste 5 år, hvilket vil svare til en forbedring på lige under 1 svensk krone om året fra de nuværende 6 kroner. Med en årlig gennemsnitlig omsætningsvækst på 25 procent i perioden bliver den gennemsnitlige indtjeningsvækst i givet fald 40 procent om året.

Fremgangen i indtjeningsniveauet vil dog løbende blive afstemt i forhold til muligheden for langsigtet værdiskabelse ved øget vækst gennem investeringer i markedsføring. For nærværende investerer Boozt 10 til 11 procent af omsætningen i markedsføring og på grund af Boozts databaserede indsigt i livstidsværdien af nye kunder, kan ledelsen løbende lave den rigtige afvejning af om en overskudskrone mest værdiskabende geninvesteres i yderligere vækst eller får lov til at forblive overskud det pågældende år. I perioden frem til og med 2023 forventer Boozt således at geninvestere den stigende indtjening i yderligere vækst, så driftsindtjeningen holdes i et niveau mellem 5 til 7 svenske kroner for hver 100 svenske kroners omsætning.

Voksende frie pengestrømme 

For at kunne facilitere den høje vækst har Boozt afholdt væsentlige anlægsinvesteringer de seneste 5 år. I perioden har Boozt investeret omkring 220 millioner svenske kroner i udvikling og forbedring af sin IT-platform, inklusive webportalerne Boozt.com og Booztlet.com, mens 740 millioner svenske kroner er investeret i udbygning af det automatiserede robotlager i Ängelholm. Det svarer til henholdsvis en procent og fire procent af den samlede omsætning over perioden.

Det nuværende lager og distributionscenter har kapacitet til mellem 6 og 7 milliarder svenske kroner i årlig omsætning, hvilket Boozt forventer at nå allerede i 2022. Derfor investeres yderligere mellem 400 og 500 millioner svenske kroner i udvidelse af lageret løbet af 2022, så omsætningskapaciteten øges til mellem 9 og 10 milliarder svenske kroner.

Investeringerne i 2022 svarer til omkring 6 procent af den forventede omsætning for året og signalerer optimisme og en stærk tro på fremtidig vækst. Vi vurderer, at investeringerne dækker kapacitetsbehovet et stykke ind i 2024, hvorfor investeringsniveauet i 2023 forventes væsentligt lavere end 2022. På længere sigt forventer vi, at det samlede gennemsnitlige niveau for anlægsinvesteringer vil ligge i niveauet to til tre procent af omsætningen. Vi ser ingen grund til, at Boozt på sigt selv skal eje sit distributionsanlæg, og skulle ledelsen vælge en leasing-model i stedet, ville kapitalbindingen fra de betydelige investeringer kunne frigives.

En anden kapitalbinding som vi forventer vil reduceres over tid, er kapitalbindingen i lagervarerne, som Boozt har købt men endnu ikke videresolgt. Pengebindingen i den såkaldte ”arbejdskapital” udgjorde 277 millioner svenske kroner ved udgangen af 2021 svarende til omtrent 5 procent af årets omsætning. I takt med, at Boozt vokser, vil selskabets forhandlingsstyrke i forhold til leverandørerne øges, og med forbedrede betalingsbetingelser til leverandørerne vurderer vi, at pengebindingen i arbejdskapital kan reduceres til to til tre procent af omsætningen indenfor de næste fem år. På lang sigt er det ikke utænkeligt, at Boozt vil bede leverandørerne om at betale for lageret hos Boozt, så pengebindingen reduceres væsentligt eller helt forsvinder.

Selvom forretningen stadig er i en betydelig vækst- og investeringsfase, så er forrentningen af den investerede kapital eksklusive goodwill allerede pæn med et afkast på 22 procent i 2021. Med udsigten til reducerede pengebindinger og øget profitabilitet, når væksten på et tidspunkt begynder at aftage, forventer vi, at afkastet på den investerede kapital vil være stigende over tid.

Den høje vækst og ujævne investeringstakt betyder, at de frie pengestrømme vil variere kraftigt de kommende år. For 2022 forventer vi normaliserede frie pengestrømme i niveauet 300-350 millioner svenske kroner, hvilket svarer til 3,5 procent af den nuværende markedsværdi.

Stærk og fokuseret ledelse

Ambitionerne i Boozt er store, og ligeså har evnen til at eksekvere på disse ambitioner samt de strategiske muligheder været stor. Administrerende direktør og medstifter Hermann Haraldsson har været i Boozt siden 2010, og han kommer med en baggrund fyldt med marketingstillinger, herunder en periode som administrerende direktør for OMD Nordic, der er en af regionens største mediebureauer. Hermann Haraldssons særdeles høje energiniveau, stærke købmandskab og utrættelige ønske om at søge muligheder inden for kernemarkederne i Norden er bemærkelsesværdigt. Baggrunden inden for marketing har efter vores vurdering været med til at holde fokus på datadrevne beslutninger og konstant opvejning af prisen for at tiltrække nye kunder overfor værdien af, at disse kunder kommer om bord.

Finansdirektør Sandra Gadd har været hos Boozt siden 2016 og i rollen som finansdirektør siden 2019. Sandra har styrket transparensen, detaljeringsgraden og robustheden i rapporteringen, så den konstante søgen efter optimeringsmuligheder i driften nu hviler på et endnu stærkere økonomisk fundament end tidligere.

Bestyrelsesformand Henrik Theilbjørn har været på posten siden 2009, og han bidrager med en stærk erfaring inden for mode og detailhandel herunder blandt andet som finans- og administrerende direktør for IC Companys. I bestyrelsen har han blandt andet følgeskab af Jón Björnsson, der ligeledes besidder en solid erfaring fra detailhandlen fra sin tid som succesfuld administrerende direktør for det førende danske stormagasin, Magasin du Nord.

Boozt har ingen gæld, men derimod en kontantposition på mere end halvanden milliard svenske kroner svarende til 15 procent af selskabets markedsværdi. Med en kompetent og sulten ledelse og en forretning, der løbende slår ledelsens ambitiøse målsætninger for vækst og langsigtet værdiskabelse, står Boozt stærkt rustet til at gøre ambitionen om “Det Nordiske Stormagasin” til virkelighed. En rejse vi som langsigtede medejere er glade for at være med på.




Øvrige Danske selskaber