logo
søgeikon

Mastercard

Mastercard drager fordel af den stærke underliggende tendens, hvor flere og flere forbrugere verden over foretrækker at betale for deres varer og tjenesteydelser med et betalingskort fremfor med kontanter. Hver gang vi foretager et køb – online eller i en butik – mindes vi om, hvilket fantastisk selskab vi er medejere af. At Mastercard har en visionær ledelse, der konstant udforsker nye indtjeningsmuligheder, gør os kun endnu mere optimistiske omkring selskabets fremtid.

Selvom mængden af kontanter verden over er stigende, udgør kontantbetalinger en faldende del af de samlede globale forbrugerbetalinger. I 2016 foregik omkring 60 procent af alle forbrugerbetalinger uden for Kina kontant, mens tallet i 2021 var nede på cirka 45 procent. I de kommende år forventes kontantbetalinger at falde med yderligere en til to procentpoint om året.

Det igangværende skifte fra kontantbetaling til kortbetaling er drevet af en række faktorer, herunder udviklingen af lettere tilgængelige og mere brugervenlige elektroniske betalingsmetoder, samt mange offentlige myndigheders stigende interesse for en mere systematisk og digitaliseret registrering af betalingsstrømme – hvilket alt sammen gavner Mastercard. Den globale coronapandemi satte yderligere skub i skiftet fra kontant- til kortbetaling, i takt med at en større andel af forbruget foregik online, og kontaktløs betaling vandt større indpas.

Når det drejer sig om forbrugerbetalinger, er der kun to betalingsnetværk, som med rette kan kaldes globale. Mastercard er det ene. Vi ser fortsat overordentlig gode muligheder for høje vækstrater i antallet af kortbetalinger til gavn for Mastercards omsætning og indtjening. Når vi sammenligner verdens to største betalingsnetværk, har Mastercard rollen som lillebror, mens Visa (som ligeledes indgår i vores portefølje) er den globale markedsleder. Ser vi bort fra Kina – som er et helt særligt marked, hvad angår elektroniske betalinger – er det ikke urimeligt at karakterisere de to mastodonter som et duopol på markedet for internationale elektroniske forbrugerbetalinger.

Pandemien medførte kraftig vækst i online-handlen med øgede kortbetalinger til følge. Selvom noget af væksten kommer fra en tilsvarende nedgang i den fysiske detailhandel, er det samlede resultat en væsentlig stigning i elektroniske forbrugerbetalinger. Vi forventer, at en stor del af det konverterede forbrug vil forblive online, da flere forbrugere har fået øjnene op for fordelene ved online-handel. Dette er til gavn for Mastercard og Visa, der tjener mere på online-betalinger end på traditionelle kortbetalinger i fysiske butikker.

Rejserelaterede betalinger, hvor forbrugeren bruger sit Mastercard i udlandet, udgjorde før pandemien 20 til 25 procent af Mastercards omsætning. De pandemirelaterede rejserestriktioner lagde en naturlig dæmper på omfanget af disse, men omfanget er siden steget igen. I dag er de rejserelaterede betalinger 40 procent højere end i 2019. Hvis pandemien aldrig havde gjort sit indtog, ville omfanget af rejserelaterede betalinger sandsynligvis være højere i dag, og vi forventer således en stigning i omfanget af sådanne betalinger. Rejserelaterede betalinger er blandt Mastercards mest profitable betalingsløsninger, og vi noterer os med tilfredshed, at forbrugerne igen i stigende grad anvender sit Mastercard i udlandet.

Kerneforretningen – håndtering af forbrugerbetalinger – er stabil og forudsigelig med særdeles attraktive vækstrater. Nye muligheder byder sig til inden for erhvervsbetalinger og salg af dataservices, med udgangspunkt i de mange milliarder transaktioner, der strømmer gennem selskabets netværk. Markedet for erhvervsbetalinger er 3 gange så stort som markedet for forbrugerbetalinger, og salget af dataservices vokser med mere end 20 procent om året. Mastercard er endvidere gunstigt positioneret til at drage fordel af hastigt voksende tendenser som BNPL (buy-now-pay-later) og nye betalingsmidler såsom kryptovalutaer. Hvor nogle måske ser nytænkningen inden for betalingsløsninger som forstyrrende for de globale betalingsnetværks forretning, er realiteten den, at de fleste af de nye løsninger benytter sig af Mastercards og Visas betalingsnetværk. Dermed udgør de nye betalingsløsninger en mulighed snarere end en risiko.

Tilliden skal være i top

Betalingsnetværk udgør et særligt beskyttet marked, hvor der er markante etableringsomkostninger grundet betalingsnetværkenes kompleksitet og størrelse. Tilliden fra såvel betalere som betalingsmodtagere skal være i top, for hvem ønsker at anvende en betalingsmetode, hvis ikke man kan være sikker på, at pengene ender i de rigtige hænder?

Vi har således at gøre med en utroligt værdiskabende forretningsmodel, når først disse faste etableringsomkostninger er afholdt. Skalafordelene medfører, at indtjeningen vokser hurtigere end omsætningen, fordi marginalomkostningerne ved håndtering af yderligere betalinger er tæt på nul.

I Skandinavien er der færre udviklingsmuligheder inden for forbrugerbetalinger. Dette skyldes, at så godt som alle forbrugerbetalinger i Skandinavien allerede foregår elektronisk eller med kort, og Danmark og Sverige forventes at være så godt som kontantløse allerede inden for fem til ti år. Vi skal dog ikke længere væk end lidt syd for den danske grænse, før elektroniske betalinger kun udgør 42 procent af alle betalinger. Sådan er virkeligheden i Tyskland, og tallet er endnu lavere i en række sydeuropæiske lande. Det er derfor ikke kun i lande, der sædvanligvis klassificeres som udviklingslande, at mulighederne for Mastercard er betydelige, og selskabets fremtid ser således lys ud.

500 sikkerhedstjek per betaling

I et samfund uden mulighed for elektronisk betaling er det svært for borgerne at låne penge, betale regninger og tegne forsikringer. Her spiller Mastercard en afgørende rolle, og selskabet har sat sig for at give yderligere 1 milliard borgere adgang til elektroniske betalinger via sit netværk frem mod 2025. I USA har Mastercard endvidere igangsat et projekt til 500 millioner dollar, som skal give forbrugere og erhvervsdrivende i udsatte områder adgang til elektroniske betalingsløsninger.

I de kommende år forventes antallet af elektroniske forbrugerbetalinger på verdensplan at vokse med omkring ni procent årligt. Dette er baseret på en forventet årlig vækst i antallet af forbrugerbetalinger på omkring seks procent samt en forventet vækst på omkring tre procent fra det igangværende skifte fra kontanter til kortbetaling. Dette skifte er en markant tendens, som vi forventer vil fortsætte, selv i tilfælde af en recession, og som således vil kunne udgøre en stødpude, hvis væksten i antallet af forbrugerbetalinger midlertidigt skulle gå i stå. De elektroniske betalinger understøttes ligeledes af internethandlen, som vokser med over 15 procent om året – og disse online transaktioner er tilmed endnu mere profitable for betalingsnetværkene. Den voksende internethandel medfører ligeledes nye muligheder inden for værdifulde services til kunderne. I tillæg til selve transaktionen sælger Mastercard således en række ydelser, som for eksempel sikkerhedssoftware, der særligt anvendes ved internethandel.

Risikoen for svigagtige betalinger eller brug af stjålne kort er betydeligt højere ved transaktioner, hvor betaler og betalingsmodtager ikke befinder sig i samme lokale – men i stedet agerer online. Mastercards sikkerhedsprodukter er med til at sikre, at butikken modtager penge for sit salg. Mastercard har over 2.000 dataeksperter ansat til at udvikle sikkerhedsmodeller, og betalingsnetværket foretager omkring 500 sikkerhedstjek per betaling. Selskabet investerer således betydelige summer i løbende at udvikle disse sikkerhedsservices, som udgør en hastigt voksende del af forretningen, og som nyder godt af de ubegribeligt store mængder data, som Mastercard indsamler i kraft af sine aktiviteter. Dette fokus på sikkerhedsydelser til kunderne har blandt andet medført flere små opkøb af komplementære virksomheder igennem årene, herunder NuData i 2017 samt Ethoca og RiskRecon i 2019.

I detailhandlen er det ligeledes forbundet med større sikkerhed for butikkerne at modtage kortbetalinger i stedet for at skulle håndtere betydelige summer i kontanter. Opbevaring af kontanter i butikker og på kontorer er forbundet med en risiko for indbrud eller røverier, ligesom der skal betales for pengetransporter, så butikkerne ikke ligger inde med for store beløb. Den samfundsmæssige gevinst er således til at tage og føle på. Detailhandlerne kan reducere omkostningerne og gøre det lettere for kunderne at betale, samtidig med at det for forbrugeren er lettere – og mere sikkert – at bære rundt på et betalingskort fremfor en pung fyldt med kontanter.

Ledelsesskifte gennemført, kontinuitet sikret

Hvis vi sammenligner Mastercard med Visa, er en af de markante forskelle, at Mastercard genererer en højere andel af omsætningen uden for USA. Mastercard henter nemlig to tredjedele af sin omsætning uden for USA’s grænser. Vi vurderer samtidig, at Mastercard i de senere år har eksekveret stærkere i forhold til den mindre regulering af betalingsnetværk i Europa, hvilket har medført, at Mastercard har vundet markedsandele inden for processering af betalinger på markeder, hvor nationale eller regionale netværk tidligere har stået for processen. Visa står på den anden side stærkt i USA, og Mastercards markedsandel er også kun omtrent halvdelen af Visas på globalt plan.

Dette bekymrer os dog ikke. Vi er af den opfattelse, at Mastercards stærke eksekvering i Europa og i udviklingslandene er et udtryk for kvaliteten af selskabets ledelse samt dets langsigtede fokus. Den visionære og nu tidligere administrerende direktør, indiskfødte Ajay Banga, overlod i januar 2021 stafetten til Michael Miebach efter 10 år på posten, hvorefter Banga overtog posten som bestyrelsesformand. Banga kom til Mastercard fra en ledende stilling i Citigroups asiatiske bankforretning, og han indledte sin karriere i Mastercard som driftsdirektør tilbage i 2010.

Under Ajay Bangas lederskab har Mastercard skabt betydelig aktionærværdi. Selskabets langsigtede visioner har været med til løbende at styrke de fremtidige muligheder og har udvidet Mastercards adressérbare marked til ikke ”blot” at omfatte forbrugerbetalinger men også erhvervsbetalinger. Den nuværende topchef, Michael Miebach, har været en del af Mastercard siden 2010, senest som produktchef, hvor han havde fokus på at udbygge selskabets produktportefølje. Vi ser Miebach som den rette til at fortsætte Mastercards imponerende udvikling sammen med Sachin Mehra, som har været hos Mastercard i 10 år og har været finansdirektør siden 2019.

Strategiske opkøb baner vejen til nye vækstlommer

Det skarpe fokus på nye produkter og innovation løber som en rød tråd gennem selskabet, og nye services vokser med hele 20 procent om året og genererer omkring en tredjedel af den samlede omsætning. Dette skyldes en umådeligt lang vækstbane afledt af talrige muligheder inden for blandt andet sikkerhed, dataanalyse og andre transaktionsveje end traditionelle forbrugerbetalinger. Udover forbrugerbetalinger (C2B) er det adressérbare marked for erhvervsbetalinger (B2B), offentlige overførsler (G2C) og transaktioner mellem forbrugere (P2P) voksende, og det er sammenlagt over fire gange større end markedet for traditionelle forbrugerbetalinger.

Dette strategiske fokus på erhvervsbetalinger førte til opkøbet af britiske Vocalink i 2017, og det var stærkt medvirkende til, at Mastercard i 2019 opkøbte Betalingsservice fra danske Nets til en pris på over 3 milliarder amerikanske dollar.
Dette styrkede Mastercards teknologi inden for transaktioner mellem konti.
I dag foregår erhvervsbetalinger (som eksempelvis betaling af fakturaer) i høj grad som bankoverførsler, og Mastercards ekspansion til konto-til-konto-betalinger bør kunne sikre selskabet fodfæste på det store marked for erhvervsbetalinger. Mastercard har blandt andet udviklet Mastercard Track, som giver virksomheder og deres leverandører et nemt overblik over deres betalingsstrømme.

Takket være selskabets store ekspertise inden for brugervenlige betalingsmuligheder på forbrugermarkedet – kombineret med dets høje sikkerhedsniveau – ser vi gode muligheder for, at Mastercard kan være med til at drive den teknologiske udvikling. Vi har således stor tiltro til, at Mastercard kan fortsætte sin bemærkelsesværdige vækst inden for komplementære forretningsservices i mange år fremover.

Mastercard har udstedt mere end tre milliarder kredit- og debitkort verden over, men det er ikke kortholderne, der er Mastercards kunder. Det er derimod de kortudstedende banker. Som kunder hos Mastercard har disse banker fordel af effektiviteten i Mastercards globale betalingsnetværk. Dette betyder, at Mastercard ikke bærer kreditrisikoen på vegne af kortholderne – det gør de kortudstedende banker. Fraværet af kreditrisiko er understøttende for stabiliteten og forudsigeligheden i Mastercards forretning.

Betalingen til Mastercard udgør omkring 0,1 til 0,2 procent af kortbetalingen.
I en række vestlige lande er der stor opmærksomhed omkring prisen på elektroniske betalinger. I denne sammenhæng er det vigtigt at bemærke, at størstedelen af kortgebyret ikke går til Mastercard men derimod til kortudstederne og bankerne. Det samlede gebyr udgør typisk omkring 1,5 til 3,0 dollar per 100 dollar i forbrug, og vi forventer, at andre dele af dette gebyr vil komme under pres, førend det påvirker Mastercard eller Visa i betydelig grad.

Afkast på den investerede kapital på mere end 90 procent

Mastercards produkt er således ikke betalingen i butikken, men derimod det netværk, der bruges til at kommunikere mellem betalers og modtagers banker.
De marginale omkostninger ved yderligere transaktioner er så godt som ikke-eksisterende, og der er betydelige skalafordele i at få flere betalinger gennem netværket. Mastercard har en driftsindtjening på omkring 57 amerikanske dollar for hver 100 dollar i omsætning, og der er udsigt til, at dette niveau rammer 60 procent inden for de kommende år. For ti år siden var niveauet fem procentpoint lavere, og den høje profitabilitet på øget transaktionsvolumen skinner således også igennem historisk.

Investeringerne i materielle anlægsaktiver udgør blot to procent af omsætningen. Med selskabets høje indtjeningsniveau og begrænsede investeringsbehov er Mastercards afkast på den investerede kapital mere end 90 procent, og de årlige frie pengestrømme, der udgør mere end tre procent af markedsværdien, er hastigt voksende. De frie pengestrømme udloddes disciplineret til aktionærerne gennem et udbytte svarende til omkring 0,5 procent af markedsværdien og aktietilbagekøb for 2,5 procent yderligere.

Da Mastercard har begrænset gæld, kan det fulde beløb af de frie pengestrømme udloddes. Det er vores forventning, at udlodningsvæksten som minimum vil følge væksten i indtjening per aktie, som forventes at nærme sig 20 procent årligt i de kommende år.

Forretningsmodellen i de globale betalingsnetværk er utrolig stærk, forudsigelig og, i vores optik, med begrænset risiko. Både Mastercard og Visa er kommet stærkere ud på den anden side af pandemien, hvor forbrugerne igen kan rejse og benytte deres betalingskort i udlandet. Mastercards vækstbane er særligt lang grundet skiftet fra fysiske kontanter, udbredelsen af netværket og de nye forretningsmuligheder, og takket være de begrænsede variable omkostninger vil selskabets indtjening vokse hurtigere end omsætningen.

Vi sætter pris på, at Mastercards pengestrømme i høj grad er inflations-
sikrede, i og med at betalingerne følger udviklingen i de beløb, der køres gennem systemet. Med pandemien bag os er vi fortsat optimistiske i forhold til Mastercards muligheder for fortsat at øge indtjeningen og de frie pengestrømme per aktie med op imod 20 procent om året baseret på en omsætningsvækst på over 10 procent, voksende indtjeningsevne og løbende aktietilbagekøb. Kontant eller på kort? Kort, tak.

Opdateret i marts 2023




Øvrige Globale selskaber